systemy bezpieczeństwa dacia

Systemy bezpieczeństwa w Dacii Sandero i Dacii Jogger

Opis

Dacia Sandero oraz Jogger, chociaż są już na rynku kilka lat i zdążyły przejść modernizację, nadal spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa oraz dodatkowo wyposażone są w cztery systemy bezpieczeństwa, które są obowiązkowe od 2024 roku w pojazdach oferowanych na rynkach Unii Europejskiej.

Cztery kluczowe systemy bezpieczeństwa w Dacii

Ze względu na pojawiające się pytania dotyczące funkcji MY SAFETY, w tym odcinku pochylimy się nad wcześniej wspomnianymi czterema systemami, a są nimi: system monitorowania zmęczenia kierowcy, hamowania awaryjnego, aktywnego utrzymania na pasie ruchu oraz ISA, czyli system wykrywający znaki drogowe i ostrzegający o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości.

  1. System monitorowania zmęczenia kierowcy to funkcja stale monitorująca zmęczenie kierowcy na podstawie jego zachowania, użycia pedałów i kierunkowskazów. W wypadku wykrycia objawów zmęczenia lub braku uwagi system zaalarmuje o tym kierowcę komunikatem na desce rozdzielczej. Jest to funkcja wspomagająca, jednak nie poprowadzi ona sama pojazdu i ma charakter ostrzegawczy.
  1. System hamowania awaryjnego na podstawie informacji z kamery za przednią szybą określa odległość od pojazdu z przodu, z naprzeciwka, jadącego prostopadle, stojącego oraz pieszych i rowerzystów. Warunki wykrycia przeszkód są zależne od ich rodzaju i sytuacji drogowej w jakiej się znajdujemy i dlatego różnią się. System w razie wykrycia ryzyka kolizji najpierw zaalarmuje kierowcę a w razie konieczności rozpocznie hamowanie awaryjne.
  1. System aktywnego utrzymania na pasie ruchu to funkcja sprawdzająca pozycję pojazdu i w razie konieczności inicjująca działania korydujące w układzie kierowniczym gdy auto bez włączonych kierunkowskazów przecina linię przerywaną, ciągłą lub zjeżdża na pobocze. Funkcja, chociaż działa stale, to umożliwia delikatne ścinanie zakrętów i nie reaguje w czasie około 4 sekund po manewrze zmiany pasa ruchu.
  1. ISA czyli Intelligent Speed Assistance to system, o który jest najwięcej pytań. To on odpowiada za alarm dźwiękowy słyszalny w wypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości. Funkcja monitoruje znaki drogowe oraz w niektórych wersjach także informacje z nawigacji i informuje na desce rozdzielczej kierowcę o aktualnym limicie. W razie jego przekroczenia alarmuje o tym.

Warto także sprawdzić nasze Q&A dotyczące Dacii z fabryczną instalacją LPG!

MY SAFETY — konfiguracja systemów

Wymienione systemy są zawsze aktywne po uruchomieniu pojazdu, a funkcja MY SAFETY pozwala dostosować je do swoich upodobań lub wyłączyć, co może być konieczne ze względu na szczególne warunki użytkowania pojazdu, o których można szczegółowo przeczytać w instrukcji obsługi samochodu.

W celu wyłączenia lub wyciszenia systemów należy po odpaleniu samochodu wejść w menu a następnie ustawienia pojazdu. Jak widać właśnie na ekranie każdy z systemów można wyłączać, ponownie włączyć lub konfigurować pod względem czułości i szybkości reakcji. System informowania o przekroczeniu prędkości można natomiast wyciszyć.

Sprawdź także nasz artykuł o Renault Master!

Powrót do ustawień MY SAFETY PERSO

Przy ponownym odpaleniu pojazdu ten automatycznie włączy wszystkie systemy. Aby powrócić do swoich indywidualnych ustawień wystarczy widoczny właśnie na ekranie przycisk wcisnąć dwukrotnie. Pierwsze wciśnięcie spowoduje, że auto zapyta się nas o to czy chcemy przejść w tryb MY SAFETY PERSO, drugie wciśnięcie będzie oznaczało potwierdzenie zmiany trybu. Aby ponownie włączyć wszystkie systemy wystarczy wcisnąć przycisk jeden raz.

Zobacz też

To już wszystko ;)

Oferujemy
Więcej...

Scroll to Top